Reizen met OuiGo

Matthieu
Geschreven door Matthieu op
Reizen met OuiGo

OuiGo is de lowcost merknaam van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF om te concurreren met low-cost carriers zoals Ryanair.

Eigenlijk heel goed gezien om de technieken van goedkope luchtvaartmaatschappijen toe te passen op het spoor: geen eten en drank aan boord, heel korte turnaround tijden, 1 product (geen eerste klasse) en bijbetalen voor extra’s (zoals grote baggage of keuze van zitplaats). Maar het behoudt ook de voordelen van de trein ten opzichte van het vliegtuig: geen security, niet 2 uur op voorhand op de luchthaven zijn (OuiGo vraagt 30 minuten, maar je kunt tot 5 minuten voor vertrek toekomen) en stations in het midden van de stad.

Ik heb voor de eerste keer OuiGo uitgetest bij een korte citytrip naar Marseille, waarbij ik om 9u58 vertrok uit Oostende om de TGV van 12u59 in Lille-Flanders te nemen. Dat gaf me een uur de tijd in Lille om iets te eten te halen (want geen voedsel aan boord bij OuiGo). Een half uur voor vertrek is er al een lange rij om in te checken, maar het inchecken zelf gaat vlot en 10 minuten later zitten we op de trein.

Wat me meteen opvalt (naast de felle kleuren van de trein waar je niet naast kunt kijken) is het ruimtegevoel. Eindelijk plaats om je benen kwijt te kunnen. In tegenstelling tot bij sommige luchtvaartmaatschappijen zit je hier wel heel comfortabel. Ook is het verrassend stil in de trein (niemand praat luidruchtig of heeft muziek opstaan). Zouden Franse treinreizigers in het algemeen meer rekening houden met hun medepassagiers of is dit typisch OuiGo? Het treinpersoneel roept in elk geval bij de start wel op op gsm’s op stil te plaatsen en telefoongesprekken in de gang te doen (en dus niet vanop je stoel). Iedereen lijkt zich hier ook aan te houden.

Onderweg in de OuiGo

In de trein zijn er in de gangen rekken voorzien voor grote valiezen, handbagage moet je bijhouden en onder je stoel steken (maar daar is dus inderdaad ook ruimte voor). Afvalmandjes heb je niet aan je stoel, wel is er een grote afvalbox per rijtuig. Ook komt het treinpersoneel af en toe langs met een vuilbak om afval op te halen (inderdaad, net zoals op een vliegtuig).

Nu, niet alles is perfect. Op de terugreis van Marseille naar Lille-Flandres had de trein 40 minuten vertraging. Dus ja, vertragingen zijn niet uitgesloten. Gelukkig hadden we voldoende tijd in Lille-Flandres voor de overstap. En ik kreeg op voorhand ook een mailtje om de vertraging te melden en nadien nog een mail met een voucher ter waarde van 25% van het ticket als compensatie.

Let ook op dat je op de juiste zitplaats zit, want een OuiGo TGV is samengesteld uit 2 treinstellen die identiek dezelfde zetelnummers hebben, maar wel andere wagonnummers. Kijk dus altijd eerst naar je wagonnummer en dan pas naar je zetelnummer. Tijdens de rit kun je niet wisselen van treinstel. Vraag me niet hoe ik dit weet 😉

Moet je in Frankrijk reizen tussen één van de steden waartussen OuiGo rijdt, dan kan ik het van harte aanbevelen. Boeken kun je rechtstreeks via de website van OuiGo doen (enkel in het Frans) of via Trainline (wat ik gedaan heb om meteen tickets voor het ganse traject Oostende - Marseille te boeken).

Matthieu

Matthieu

Een fervent reiziger die graag nieuwe locaties ontdekt en die dit graag combineert met een andere hobby: fotografie. Combineert graag de voorpret van het uitzoeken van locaties, research doen en plannen met de flexibiliteit van spontane ontdekkingen.

Reacties